Toți cei care avem copii la grădiniță sau la școală ne lovim zilnic de mici istorioare despre colegul care jignește, vorbește urât, umilește, intimidează, printr-un comportament agresiv sau face mișto că așa are el chef. Nu mă refer la orice tip de conflict. E vorba de acel tip de conflict violent, repetat, care produce suferință.

În România unul din doi elevi declară că a fost agresat fizic sau verbal. Elevii nu sunt obișnuiți cu acțiuni de informare sau prevenire astfel că singura reacție este aceea de a fi un simplu spectactor iar dacă intervin într-un conflict, sunt de partea agresorului.

Nenumărate au fost discuțiile la ședințele cu părinții, când ajungeam să despicăm firul în patru, referitor la ce e de făcut și măsurile prin care putem controla acest fenomen numit și bullying.

82fcbe7d9118855e40019f55b9aae457

Ne place sau nu acest tip de abordare socială în rândul copiilor a luat o mare amploare. Pentru mulți dintre ei a devenit un mod a-și impune respectul în fața colegilor. Jignirea gratuită a devenit o formulă de  prezentare a personajului de grădiniță, școală primară , gimnaziu sau liceu.

Partea proastă e că îl acceptăm ca și tipar comportamental. Am auzit și un argument utilizat în discuția dintre doi elevi de gimnaziu: E funny! Pe bune!

Recent mi-a atras atenția campania Itsy Bitsy FM și Asociația Părinților Isteți, Grădinițe fără bullyling. De ce grădinițe? Fiindcă s-au gândit la educația timpurie si tiparele de comportament  la cei mai mici.

vizual-gradinite-fara-bullying-varianta-buna.jpg

În grădiniță, învățarea prin imitare e la ordinea zilei.  E mai ușor să corectezi o atitudine greșită încă de la primele manifestări  mizând pe o gestionare corectă a emoțiilor.

Reprimarea agresivității e cea care duce la manifestarea ei în forma violentă – bullying. Mai poate duce și la blocarea creativității, a libertății de mișcare, a spontaneității sau la îmbolnăvire.

Un copil care învață de mic să își cunoască emoțiile și să  fie empatic va fi cu siguranță mai puțin predispus la a fi agresor sau victimă la gradiniță, la școală sau pe internet.

Succesul de care s-a bucurat prima etapă a campaniei Grădinițe fără bullying, în sectorul trei, București, i-a determinat pe cei care au lansat acest proiect, să extindă implementarea lui și în restul sectoarelor.

90 de grupe mari şi mijlocii au participat la proiect, iar cele mai creative Emometre realizate de ele au fost premiate cu un spectacol – curs de dezvoltare emoţională. Spectacolul – curs „În lumea emoţiilor” a fost susţinut cu ajutorul personajul SuperZĂPĂ de la Itsy Bitsy FM.

 Zilnic, cei mici vorbesc în direct la radio cu SuperZĂPĂ despre emoţii, despre provocările din viaţa lor, pentru că ea este prietenul de care au nevoie.

thumbnail_Gradinite fara bullying sect 3 SuperZAPA si Adriana Mitu

Educatorii, învățătorii și părinții pot descarca materiale educative aici: http://www.itsybitsy.ro/Parinti/bullying/

Cât de util va fi un EMOMETRU puteți afla chiar voi, folosind acest instrument conceput pentru a le explica mai ușor copiilor despre emoții, pe înțelesul lor.

E important ca ei să înțeleagă că fiecare emoție este folositoare, dar că intensitatea ar putea fi, uneori, prea greu de suportat pentru un copil.

Așa și oamenii, când au emoții intense, dacă nu reduc intensitatea emoțiilor, e posibil să răbufnească în comportamente agresive.

7ff07fc68adb17332e98bcff845fb0a6

Până să ajungă în mediul școlar îl putem folosi noi, ca părinți. Putem vorbi despre soluțiile găsite și modul în care le folosim atunci când ne învățăm copiii cum își delimitează spațiul personal, cum se apără atunci când sunt provocați, cum pot afla cine sunt ei fără a imita doar pentru că e agresiv și unora le place.

Agresivitatea mai ia naștere și din sentimentul de nesiguranță sau de pericol. 

În 2016, sesizările legate de fenomenul bullying în România au crescut cu 25% faţă de anul precedent (conform Asociaţiei Telefonul Copilului). Cele mai cunoscute forme ale bullying-ului sunt: insulte, jigniri, porecle, sarcasm, loviri, îmbrânciri şi intimidare, denigrare, insulte cu privire la statutul social.

Suficiente motive să ne implicăm măcar prin a da informația mai departe. Să fim ceva mai atenți la ceea ce exprimăm în relația cu copiii noștri deoarece trăim într-o lume în care jignim necontrolat pe teme de sex, rasă, dizabilități sau modul în care arătăm.

Poate că simpla noastră glumă neinspirată doare mai mult decât ne putem imagina și mâine la grădiniță sau școală nu va face altceva decât să ne copieze.

 

Sursa foto: Itsy Bitsy & Pinterest

Facebook Comments
Author

Write A Comment