V-ați întrebat vreodată cine v-a făcut hainele? De unde provin și ce muncă se află în spatele fiecărui articol cumpărat? Cine sunt acești oameni și cum sunt viețile lor?

Statisticile arată că 75 de milioane de oameni lucrează pentru a ne face haine. Dintre aceștia 80% sunt femei cu vârste cuprinse între 18 și 24 de ani. Până să ajungă pe rafturile magazinelor, hainele noastre parcurg un drum lung, care implică multă muncă.

Ca simpli consumatori ar trebui să ne întrebăm, măcar uneori, cine sunt oamenii care ne fac hainele și în ce condiții trăiesc. Până la urmă care este prețul real pe care îl plătim noi în comparație cu ei? Fără aceste întrebări contribuim, poate, fără să vrem, la exploatarea celorlalți.

Dulapurile noastre pline sunt dovada vie a ceea ce suntem. Priviți-le sincer. Oricât de mult v-ați minți, sunt oglinda  evoluției noastre. Rafturi ticsite cu lucruri pe care le purtăm de câteva ori sau le oferim șansa de a rămâne la colecția de obiecte fără valoare. Dar e bine să fie.

Cumpărăm emoțional sau facem terapie prin shopping în speranța că mai mult înseamnă mai bine pentru noi. În realitate, mai puțin, se dovedește a fi, mai util, mai eficient, mai calitativ.

Drumul bumbacului. Respectul pentru mediul în care trăim vs exploatarea necontrolată.

La nivel mondial, 99% din fermierii care cultivă bumbac  trăiesc în țări aflate în curs de dezvoltare. Majoritatea oamenilor care produc haine pentru piața de haine globală, trăiesc în sărăcie, fără să-și permită un trai decent. https://www.theguardian.com/global-development/2011/oct/28/tanzania-cotton-crop-poverty.

Când am documentat acest articol, mi-a atras atenția un interviu acordat de către Laura Chaplin, nepoata marelui actor Charlie Chaplin, în calitate de ambasador al organizației Cotton made in Africa (CmiA), o inițiativă de sprijinire a bumbacului durabil.

Aveti link către articolul integral aici: https://www.dialogtextil.ro/2018/02/20/laura-chaplin-si-munca-etica-africa/

Eu însămi, ca designer, credeam că știu cum stau lucrurile, dar numai după ce am mers efectiv pe câmp și am lucrat, apoi la filaturi și la secțiile de finisare a bumbacului am înțeles cu adevărat că este vorba despre un proces foarte lung, care implică multă muncă și cred că oamenii ar trebui să vadă cu ochii lor ca să creadă.

                                                                                 Și tocmai aici este problema, oamenii nu știu.

Dar cred că este atât de important pentru viitor, pentru mediul înconjurător și pentru noi, și nu cere mult ca un designer să-i dea o valoare umană fermierului care cultivă bumbacul, să înțeleagă de unde vine acesta. ( sursa: dialogtextil.ro)

Cum schimbăm lucrurile. Ce înseamnă Fashion Revolution?

Recent am început colaborarea cu ONG-ul Fashion Revolution (https://www.fashionrevolution.org/).

Suntem o echipă. Oameni diferiți din punct de vedere profesional, care se completează uman extrem de bine. Drumul acesta pe care l-am început împreună, înseamnă posibilitatea de a învăța, în continuare, unele de la altele, ceea ce nu e rău deloc.

Fashion Revolution este o mișcare internațională creată în 2014 de nume sonore din  industria internațională a modei, după ce o fabrică de textile din Bangladesh – Rana Plaza s-a prăbușit peste cei 2000 de muncitori.

În acest context, oamenii din lumea modei au luat atitudine și au început să militeze pentru:

– condiții de muncă și de plata sigure și oneste pentru muncitorii din fabricile de textile,

– pentru o lume a modei transparentă și sustenabilă,

– pentru produse eco-friendly,

– pentru un ciclu de viață mai lung al hainelor.

Peste 100 de țări au început să se implice în acest proiect, prin diverse inițiative locale, sub hashtag-ul whomademyclothes ( cine a făcut hainele mele) sau i made your clothes ( eu am făcut hainele tale).

În fiecare an, între 22-28 aprilie, se desfășoară Săptămâna Fashion Revolution. Oamenii din întreaga lume, prin diverse manifestări, cer brandurilor și producătorilor de modă, transparență și etică în procesul de fabricare și comunicare

Suntem consumatori. Avem puterea?

Misiunea noastră? Să muncim împreună pentru a schimba modul în care percepem relația cu hainele, educația în acest sens și respectul dintre producător și consumator.

Educația prin prisma Fashion Revolution înseamnă mai mult decât un joc de cuvinte care te trimit cu gândul la modă sau consumerism.

De aceea vrem să venim mai aproape de voi pentru a împărtăși toate informațiile care ne pot ajuta să fim mai buni și cu mai multă etică în alegerile noastre, atunci când vorbim despre modă.

Ne dorim ca valorile Fashion Revolution să ajungă și la adolescenți, deoarece viitorul îl reprezintă ei. Șansa de a pregăti un viitor mai  mai responsabil începe cu baza pe care o putem construi acum.

Până la următoarele campanii și proiecte pe care le vom derula aș vrea să vă prezint echipa din care fac parte:

Alina Rachieru Ilie este Brand Owner Pineberry – un brand românesc de cămăși, dar și producător pentru piața internațională de lux.

 A aderat la Fashion Revolution în 2015, regăsindu-se în valorile acestei mișcări, atât din punct de vedere al producătorului, cât și al jucătorului de pe piața de retail.

Este cea care a adus Fashion Revolution în România și a reușit, cu pași mici, să formeze echipa actuală.

Este un antreprenor ce luptă pentru dezvoltarea brandurilor locale și revigorarea industriei textile.

Floriana Sandu- este fondatoarea brandului Gnana Studio, primul brand romanesc de moda sustenabila. 

Pentru Floriana moda este un cocktail de elemente personale, amintiri si valori. Inseamna libertate, refuzul compromisurilor si incercarea constanta de a ramane reala.

Moda este într-adevar un raspuns la situatii culturale, sociale sau politice. Fashion Revolution este cel mai revolutionar raspuns primit de industria modei in ultimii ani. Este despre a accepta ca industria nu este perfecta si intentia de a corecta lucrurile. Sa mergi impotriva curentului este o noutate, este un moment bun pentru improvizatie si a vedea reactia publicului.

Fashion Revolution Romania este ocazia perfecta pentru a exprima intr-o maniera locala un mesaj global. Este locul unde o echipa formata din oameni cu activitati diferite, inradacinate in local din punct de vedere al inspiratiei si productiei, exprima un mesaj international.

 M-am identificat cu miscarea, cred in ea, cred in schimbare spre mai bine si in puterea comunitatii.

                                                                       Maria Sas, Manager CONCEPTUALIVE

“Maria Sas a inceput sa lucreze in industria modei inainte de a termina liceul. Incepand studiile superioare la ISTITUTO MARANGONI, Milano in 2013 si continuand al doilea si al treilea an de design vestimentar la ESMOD, Paris. In timpul facultății a lucrat pentru săptămâna modei la Paris și Milano. Dupa terminarea studiilor a continuat cariera ca Brand Manager la Gruppo Vulpe, un showroom multi-brand de lux din  Copenhaga.

A continuat cariera in România pentru firme precum ELLE Magazine Romania, Maria Lucia Hohan si Rhea Costa. Ocupandu-se de achizitii si gestiune de stoc la Rhea Costa, a inceput sa lucreze la linia secundara Amorhea care urma sa fie gandita prin principii sustenabile.

Anul acesta a înființat propria ei firma de Branding, consultanta si dezvoltare Marketing online/offiline: CONCEPTUALIVE.

 Continuand cercetarea pe partea de sustenabilitate momentan finalizeaza cursul de Managment Sustenabil la Facultatea Cambridge (UK)

Mariana Stan, blogger/antreprenor

Sunt un om simplu. Cred foarte mult în responsabilitatea socială și puterea de a schimba mentalități și comunități. De aici au pornit toate evenimentele și proiectele caritabile derulate până acum.

Ce ma ambiționează? Faptul că am văzut cât de multe se pot schimba într-o comunitate mică, atunci când ne ajutăm unul pe celălalt, fără să ne gândim că avem neapărat ceva de câștigat, mai degrabă de oferit.

Antreprenoriatul social este un domeniu care mă atrage din ce, în ce mai mult. Fie că vorbim de mediu, educație continuă, modă sau artă, știu că putem putem înnobila lumea în care trăim, atunci când dăm binele mai departe.

Scriu pe https://positivemother.ro/ sub sloganul – Live Your Dream– fiindcă am învățat că nu este suficient să visăm. Trebuie să luptăm pentru visurile noastre, pentru a le trăi așa cum ne dorim.

Ne-am propus un exercițiu pe care îl împărtășim cu voi: o politică a pașilor mărunți, dar siguri, cu speranța că activismul și unitatea pot fi două componente fără de care nu putem construi durabil.

Sursa foto: Pinterest.com, Fashion Revolution,

Facebook Comments
Author

Write A Comment